Iklan Sambil Bantu

Letak Iklan Anda Disini. Disamping membantu perniagaan Admin Menyediakan Produk Halalan Toyyiba dan Pemakanan berasaskan Sunnah Rasulullah

Hanya RM50.00 Setahun - 013 929 9944


Wednesday 1 January 2014

Al Quran dan Hadis berkenaan Delima


68. Pada keduanya juga terdapat buah-buahan, serta pohon-pohon kurma dan delima, (Ar-Rahman : 68)


141. Dan Dia lah (Allah) Yang menjadikan (untuk kamu) kebun-kebun Yang menjalar tanamannya dan Yang tidak menjalar; dan pohon-pohon tamar (kurma) dan tanaman-tanaman Yang berlainan (bentuk, rupa dan) rasanya; dan buah zaiton dan delima, Yang bersamaan (warnanya atau daunnya) dan tidak bersamaan (rasanya). makanlah dari buahnya ketika ia berbuah, dan keluarkanlah haknya (zakatnya) pada hari memetik atau menuainya; dan janganlah kamu melampau (pada apa-apa jua Yang kamu makan atau belanjakan); Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang Yang melampau. (Al-An’am : 141)
99. Dan Dia lah Yang menurunkan hujan dari langit lalu Kami tumbuhkan Dengan air hujan itu Segala jenis tumbuh-tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya tanaman Yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) Yang bergugus-gugus; dan dari pohon-pohon tamar (kurma), dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah Yang mudah dicapai dan dipetik; dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaiton serta buah delima, Yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan Yang tidak bersamaan. perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah, dan ketika masaknya. Sesungguhnya Yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan kami) bagi orang-orang Yang beriman. (Al-An’am : 99)

Nabi Muhammad SAW bersabda, “Tidak ada delima yang tidak mempunyai buah dari delima surga di dalamnya” (HR Abu Nu’aim)

Rasulullah bersabda, “Buah delima dan kulitnya memperkuat pencernaan di perut.” (HR Abu Nu’aim dan Al-Jauzi)

Setiap kali Ibnu Abbas mendapati buah delima, dia akan memakannya. Orang-orang menanyakan kepadanya mengapa dia melakukan hal itu, dan dia menjawab, “Aku benar-benar percaya bahwa tak ada satu pun buah delima di dunia ini yang tidak mengandung satu biji dari salah satu biji dari surga. Barangkali biji ini adalah yang dari surga itu.” (Kisah sahabat)

Buah delima manis lebih baik daripada yang masam. Air buahnya menyembuhkan batuk. Semua jenis delima meredakan debaran jantung (hati). Saidina Ali berkata bahawa cahaya Allah terletak dalam hati orang yang makan delima. Dikatakan juga barang siapa memakan 3 buah delima dalam setahun akan terhindar daripada sakit mata bagi tahun itu. Nabi bersabda. “Delima membersihkan anda daripada syaitan dan daripada ilham-ilham yang jahat selama 40 hari.” - petikan asal - 
http://jusemas.blogspot.com

No comments:

Post a Comment